Monday, August 10, 2015

Empat pelakon berbakat dari kalangan selebriti bukan pelakon


Ramai yang menceburi bidang lakonan dari kalangan penggiat seni yang asalnya dari bidang lain seperti penyanyi, pemuzik, pemuisi dsb. Kadangkala lakonan mereka saya rasakan lebih berkesan dari mereka yang datang dari teater ataupun bidang lakonan. Mungkin ini kerana elemen berlakon dari kalangan penteater terlalu kuat sehingga menggugat perjalanan cerita, terlalu banyak 'berlakon'. Sedangkan mereka yang terjun dari bidang nyanyian contohnya, mereka lebih menurut emosi cerita dari menekankan ekspresi diri sendiri. Antara pelakon dari kategori ini yang saya rasakan mempunyai bakat berlakon terpendam (tidak menurut rangking):


  1. M Nasir - Memang bakat seninya bukan hanya satu bidang. Tidak perlu dipertikaikan lagi. Filem Merah dan Puteri Gunung Ledang contoh yang baik.
  2. Awie (Penyanyie) - Vokalis kumpulan Wings ini mempunyai ekspresi yang berkesan terutama kalau menjadi antagonist. Namun watak yang dibawanya sebagai protagonist juga berkesan. Watak sebagai Husin dalam Siri Filem Zombi sangat mencuit hati.
  3. Ziana Zain - Penyanyi yang turut membintangi maria mariana dan lain lain. Saya suka lakonannya yang ekspresif tanpa berlebihan.
  4. Ning Baizura - Suka wataknya dalam filem Lady Boss. Antagonist yang meyakinkan.
Ada lagi yang tidak tersenarai di sini, tapi cukuplah untuk kali ini,










No comments:

Post a Comment